Se alla

Med Liberalerna på Radio Lidingö den 20 jan 2017

Lördag 21 januari 2017

Lidingöliberalen Göran Tegnér intervjuades av Helena  Bargholtz och Jan Weissenrieder i Radio Lidingö om olika trafikfrågor mellan ”skivorna”.

Det handlade om:

1) Fler tunnelbanetåg till Ropsten. Eftersom de nya vagnarna får färre sittplatser än dagens vagnar så minskar den praktiska kapaciteten med 8 % och antalet sittplatser minskar med 3 % trots att det nya signalsystemet tillåter minst 25 % fler tåg. SL har i sin Trafikplan 2020 angett att alla nya tåg (6 st per tim) ska gå på Mörbygrenen, och inte ett enda på Ropstensgrenen, trots att resandet har ökat snabbare till Ropsten (37%) än till Mörby (8 %) sedan 2003.

2) Busstrafiken i Lidingö Centrum spårar ur! Debattartikel i Lidingösidan den 11 jan 2017 som visar att det inte kommer att räcka med enbart bussförsörjning av Lidingö C. Eftersom Lidingös befolkning ökar och bussresandet per invånare ökar kraftigt i rusningstid behövs det mer kapacitet i form av Lidingöbanan via Centrum, eller en gondolbana eller ett spårtaxinät för att klara kapaciteten i framtiden.

3) Långa väntetider helt i onödan. Göran redovisade en insändare som han skrivit i ”Mitt i Lidingö” den 20 dec 2016 om den dåliga passningen mellan Lidingöbanan och bussarna bla i Kottla i lågtrafiktid.

4) Kraftig ökning av buss- och cykelresandet över Lidingöbron. Cykelresorna över bron har ökat med 40 % mellan 2013 och 2016; men marknadsandelen är begränsad: 5 % över bron). Bussresorna har ökat med 9 % sedan 1999; men med hela 40 % sedan 1999 under rusningstimmen 07.30-08.30.

5) Starkt samband mellan bostadsbyggande och kollektivtrafikinvesteringar. Lidingö ligger på nästan jumboplats betr. både bostads­byggandet och kollektivtrafikinvesteringarna. Göran Tegnér har tagit fram hur detta samband ser ut mellan länets kommuner. De kommuner som bygger mest får också mest investeringar av landstinget, och omvänt; vilket är naturligt. Sambandet visar att om Lidingö skulle vilja att Landstinget satsar 800 Mkr på att dra om Lidingöbanan via Centrum (som ett exempel) då behöver vi bygga ca 4.700 bostäder fram till år 2030. Detta är nästan exakt lika många bostäder som anges i Lidingö stads Bostads­för­sörj­nings­program från år 2015, nämligen 4.630 bostäder. Det ärt nu dags att börja förhandla med landstinget om detta, ansåg Göran. Majoriteten anser att en helhetssyn på dessa trafikfrågor är irrelevant; tvärtom anser vi liberaler!

6) Landstinget har annonserat att man avser införa en ny stombusslinje nr 6 mellan Karolinska Sjukhuset och Ropsten. Detta tycker vi liberaler är mycket bra, men vi har i flera år föreslagit att en sådan stomlinje borde förlängas till Rudboda på Lidingö, vilket Göran framhöll som ett gammalt liberalt förslag. Denna utmärkta idé nämndes av Stockholms Gatuborgarråd, Daniel Helldén (MP) i lokal-TV dagen innan (den 19 jan 2017).