23 fler poliser ska finnas på Lidingö, säger Jan Björklund

Jan Björklund (L) på belösk i Lidingö den 16 maj 2017

Onsdag 17 maj 2017

23 till poliser ska finnas på Lidingö. Under tisdagseftermiddagen gjorde Liberalernas partiledare Jan Björklund ett besök på Lidingö, för att tala om behovet av fler poliser på ön. Partiet vill att det i landet ska finnas 25 000 poliser omkring år 2023. 23 av dessa skulle då, med en procentuell fördelning, finnas på Lidingö, mot dagens enda, alltså kommunpolisen Fredrik Wallén, rapporterar Lidingösidan.

– Vi vill åter öppna polisstationen på Lidingö. Får vi 5 000 nya poliser inom sju år borde 23 av dessa vara stationerade på Lidingö. Nu har landet 200 poliser per 100 000 invånare. I Europa ligger snittet på 300 poliser, säger Jan Björklund.

Oppositionsrådet Amelie Tarschys Ingre
instämmer helt i partiets satsning på att antalet poliser ska öka.
– Det är en trygghetssatsning som vi nu arbetar hårt för. På Lidingö förekommer också väldigt många bostadsinbrott jämfört med andra kommuner i stockholmsområdet. Så behovet är stort på ön.

Sedan gick de till Brasserie Jernet och i solen träffade de Lidingöliberalernas ordförande Nancy Mattsson och gruppledaren Torsten Engevik. På övervåningen ordnades därefter ”after work” och många av Björklunds partikamrater var där för att få en pratstund med sin partiledare.