45 minuter med liberalerna i Radio Lidingö

Intervju med Göran Tegnér den 17 november 2017

Söndag 3 december 2017

Helena Bargholtz intervjuade Göran Tegnér, liberalernas trafikpolitiske talesperson i Raduo Lidingö om olika trafikfrågor. Jan Weissenrieder rattade radion.

Beslut om Lilla Lidingöbron i kommunstyrelsen

Den 13 nov fattade kommunstyrelsen investeringsbeslutet om att bygga den nya s.k. Lilla Lidingöbron för spårväg, gång- och cykelbana. Den lär kosta minst 700 Mkr (+ – 50%!) och ska förses med dubbelspår och med hela 4 cykelkörfält plus gångbana. Den ska nu upphandlas.

Göran Tegnér ansåg att en del av de frågor vi lyft har rört sig i rätt riktning. Vi är exempelvis mycket nöjda över att det blir dubbelspår samt att den segelfria höjden på bron höjts.

Vi liberaler röstade tillsammans med centerpartiet för återremiss för att få ett stort antal frågetecken uträtade.

Frågetecknen finns redovisade på Lidingösidan, se

Jan Weissenrieder (L) rattar Radio Lidingö

2018 års budget – trafik och teknik

Liberalerna anser att budgetförslaget är väl avvägt och balanserat och tillstyrker därför budgetförslaget. Göran Tegnér hade synpunkter på det s.k. barmarksunderhållet, dvs asfalteringen av bilvägar samt av gång- och cykelbanor.  Årets satsningar på ca 17 Mkr fryser inne pga en entreprenadtvist. Dessa medel måste då överföras till nästa år, ansåg Göran Tegnér.

Bullret utmed Gåshagaleden – ett steg i rätt riktning

Vår Liberala kampanj för ett bullerplank börjar  ge resultat. Vid TFN:s möte den 8 nov fick Göran  ett muntligt löfte från M-ordförfande Christer Åkerhielm om att frågan kommer upp på TFN i december med förslag att låta utreda ett bullerplank utmed Gåshagaleden.

Bort med 2 tim P-platserna i Näset – 24 tim p-tid är bättre!

Göran Tegnérs kamp för att  ersätta de idag tomma 2 tim P-platserna vid Illerbacken/­Källängsvägen med 24 –timmars p-platser i stället verkar vinna gehör Tekniska förvaltningen fick i uppdrag att skynda på omskyltningen;

• Göran ansåg att detta skulle bli en hjulklapp till Näsetborna!

Stadens yttrande över de statliga 12-åriga transportplanerna

Lidingö ville att staten ska medfinansiera Lilla Lidingöbron, men den bron finns inte med i de statliga infrastrukturplanerna. Den gynnar ju både kollektivtrafiken och gång & cykel.

Lidingö stad vill att staten finansierar Österleden. Den har tagits bort av både Trafikverket och av den röd-grön-rosa majoriteten i Stockholms stad. MP och V i TFN röstade emot detta förslag. Göran på­pekade att en Österled med trängselavgifter och med ett körfält för bussar eller med spårvagnar  med hög turtäthet, är i lika hög grad en kollektiv­trafikförbindelse som en motorledstunnel för bilar! I rusningstid och i riktning från Nacka norrut skulle 54 % åka på  Österleden. Nu ser det dock inte ut att bli någon Österled denna gång heller. Öster om Skeppsbron i Gamla Stan finns det ingen väg förrän i S:t Petersburg!