Busslinje 233 behöver förbättras – inte läggas ned!
Artikel i Lidingö Nyheter den 16 april 2019
Lördag 4 maj 2019
Den 16 april publicerade Tenik- och fastighetsnämndens samtliga ledamöter en artikel med krav på bättre kollektivtrafik på Lidingö. Artikeln var författad av liberalen Göran Tegnér. Ett längre yttrande har nu skickat in till Region Stockholms Trafikförvaltning.
Artikeln:
Det är nu dags att yttra sig om SL:s förslag till nästa års kollektivtrafik. Förslaget för Lidingö består av smärre justeringar av befintliga linjer, med ett undantag: Stadens enda tvärförbindelse, den socialt viktiga busslinjen 233 mellan Rudboda och Larsberg föreslås bli nedlagd på grund av för få resenärer. Direktbussen 233 tar ca 18 minuter. Men entreprenören Keolis vill i stället att resenärerna ska göra en vinkelresa med ett byte i Lidingö Centrum. Den omvägen tar 40 minuter men upplevs som dubbelt så lång tid, eftersom byte- och väntetid upplevs som en 2,5 gånger högre uppoffring per minut. Att denna linje har få resenärer beror nog på att den bara har 6 avgångar per dag. Detta är en alltför dålig turtäthet.
Alla politiska partier på Lidingö står helt eniga i att protestera mot nedläggningen av denna busslinje. Istället förespråkar vi att linjen ska finnas kvar och bör ges ett bättre utbud och en mer attraktiv tidtabell än i dag, för att locka flera att åka kollektivt inom Lidingö.
En förklaring till hotet om nedläggning är incitamentsavtalet som styr trafikförsörjningen i Region Stockholm, inkl. Lidingö. Det innebär en morot för att maximera entreprenörens intäkter genom fler påstigningar, till exempel genom fler byten och färre direktlinjer. Det oacceptabla förslaget att lägga ned linje 233 är ett flagrant exempel på detta. Sådana avtal handlar inte om incitament för nöjda resenärer utan snarare om incitament för nöjda entreprenörer. Så tycker vi i Lidingö inte att kollektivtrafikens linjenät bör styras.
I år börjar trafikförvaltningen trafiksätta en del av de 46 nya tunnelbanetågen på röda linjen.
Vi i Lidingö anser att hälften av dessa bör användas för att stärka upp linje 13 till Ropsten, och inte endast till linje 14 mot Mörby Centrum. Vårt argument är att Ropstensgrenen, linje 13, har 10 % fler påstigande än linje 14 till Mörby.
Än så länge finns det inte heller några acceptabla lösningar för hur den nya Lilla Lidingöbron med dubbelspår ska angöra på ett effektivt sätt i Ropsten, så att gångavstånden inte blir längre än idag, varken för både buss- och spårvägsresenärerna.
Lidingöbanan är överbelastad med för många stående – även jämfört med SLs egna normer för acceptabel resstandard. Sittplatsbeläggningen på denna spårväg är mer än dubbelt så hög som för de övriga sju lokalbanorna i länet. De två beställda nya spårvagnarna bör sättas i trafik snarast. Kapaciteten och turtätheten behöver öka för att kunna jämställas med det utbud som finns i andra delar av länet.
Staden vill också initiera en förstudie tillsammans med region Stockholm för att bedöma kostnader och nyttor för att dra om Lidingöbanan via Lidingö Centrum.
Lidingö stad anser att utbyggnaden av busstrafiken på Lidingö har blivit missgynnad jämfört med andra jämförbara kommuner under senare år. Antalet påstigande per invånare under rusningstid har ökat med 30% på Lidingö mellan 2003 och 2016. Detta är betydligt fler än för andra jämförbara kommuner. Trängseln på Lidingös bussar är alltför hög, och högre än i alla andra kommuner i länet. Därför föreslår vi att stombusslinje 6 förlängs som en skyttelbuss från Ropsten till Lidingö Centrum och sedan vidare till Rudboda Centrum.
Det är också viktigt att turtätheten i Högsätra, en av Lidingös befolkningstätaste stadsdelar, inte försämras när turerna för busslinjerna 206 och 221 ändras.
Lidingö den 12 april 2019
Carl-Johan Schiller, (KD), ordf. i Teknik- och Fastighetsnämnden
Peder Hagen (M); vice ordf. i i Teknik- och Fastighetsnämnden
Hans Grundell (Lidingöpartiet), ledamot i Teknik- och Fastighetsnämnden
Göran Tegér (L), ledamot i Teknik- och Fastighetsnämnden
Fredrik Wesslund (C), ledamot i Teknik- och Fastighetsnämnden
Anna Odén (MP), ledamot i Teknik- och Fastighetsnämnden
Kenneth Larsson (S), ledamot i Teknik- och Fastighetsnämnden
Olaf Koort (V), ersättare i Teknik- och Fastighetsnämnden