Busstrafiken i Lidingö Centrum spårar ur

Onsdag 11 januari 2017

Debatt: Busstrafiken i Lidingö Centrum spårar ur

Lidingösidan onsdag 11 januari 2017 00:01

Den aktuella befolkningsprognosen och dagens positiva trender med ökat cyklande och kollektivresande betyder att antingen behöver Lidingöbanan dras om via Lidingö Centrum, eller så behöver vi överväga andra kapacitetsstarka system, som gondolbana (upp till 6.000 passagerare per tim) eller spårbilar (upp till 7.200 passagerare per tim). Liberalerna på Lidingö anser att det behövs en långsiktig trafikstrategi för ön, något som nu saknas. Det skriver Göran Tegnér (L) i denna debattartikel.

Bussarna i Lidingö Centrum är fulla och går oregelbundet. Med 17 avgångar mellan klockan 07.30 och 08.30 borde det vara 3,5 minuters turtäthet. Nu varierar intervallen i tidtabellen ryckigt mellan 1 och 7 minuter. I verkligheten är det ännu värre, eftersom bussarna har svårt att hålla tiderna.

Ett ögonvittne skrev: Det går tre bussar åt gången, en är knökfull, den andra halvfull och den tredje tom, om den ens stannar vid hållplatsen.

Under 15-årsperioden 1999 – 2014 ökade invånarna på Lidingö med 12 %. Samtidigt ökade bussresandet med 22 %. Men under morgonens rusningstimme ökade resandet med hela 56 %.

Utbudet av sitt- och ståplatser kan uppskattats till cirka 1.800. Redan år 2014 var det dock 1.700 avstigande i Ropsten klockan 07.30-08.30. Bussarna är knökfulla i rusningstid redan nu.

Detta är oacceptabelt, särskilt som SL:s planeringsnorm är att bara 30 % av ståplatserna ska behöva utnyttjas (”medelgod standard”). SL skulle redan nu behöva sätta in 25 turer i stället för dagens 17 (= 47 % fler bussar) för att deras egen norm ska uppfyllas.

År 2030 blir vi mellan 52.400 och 54.700 invånare enligt aktuella prognoser. Med den lägre prognosen blir det cirka 2.000 avstigande vid Ropsten med buss under morgonens maxtimme. Med dagens trend med ett ökat bussresande per invånare blir det cirka 3.000 påstigande.

Även om SL bara kör med ledbussar kommer det att behövas en avgång från Lidingö Centrum var 2,5:e minut (dagens resefrekvens), eller en bussavgång var 100:e sekund (1,6 min) med dagens trend med ökat resande per invånare. Det blir en orimlig turtäthet, då bussar inte kan köras tätare än 3 min utan stockningsproblem på samma sträcka i blandtrafik.

Det kommer inte att räcka med enbart bussförsörjning av Lidingö C. En framsynt planering kräver system med betydligt högre kapacitet. Med den aktuella befolkningsprognosen och med dagens positiva trender med ett ökat cyklande och ett ökat kollektivresande, kommer antingen Lidingöbanan att behöva dras om via Lidingö Centrum, eller så behöver vi överväga andra kapacitetsstarka system, som gondolbana (upp till 6.000 passagerare per tim) eller spårbilar (upp till 7.200 passagerare per tim).

Med både bussar var 3:e minut plus Lidingöbana via Centrum skulle Lidingöbanan behöva köras tätare än 5-minuterstrafik. Om målet om 80 % hållbart resande ska uppfyllas år 2030, och om Lidingöbanan därför dras via Centrum, då måste den gå så tätt som varannan minut.

Då räcker det inte heller med enkelspår över Lilla Lidingöbron. Och då kan det bli billigare att även överväga linbana eller spårbilar. Det är därför vi liberaler har krävt ”en kompletterande och fördjupande studie samt dialog med Stockholms läns landsting och Stockholm stad så att vi säkerställer att utrymme finns för framtida utvecklingslösningar”. Detta krav anser majoriteten vara icke relevant.

Tvärtom, anser vi liberaler, det både saknas, och behövs, en långsiktig trafikstrategi.

Göran Tegnér
Ledamot (L) i teknik- och fastighetsnämnden, Lidingö