Gärna sänkt skatt – men först mat till pensionärerna

Onsdag 3 juli 2024

Moderaterna, Lidingöpartiet och Sverigedemokraterna föreslår att de som fyllt 80 år inte längre ska ha rätt att få matlådor hemskickade. Friheten att själva bestämma om du på ålderns höst behöver få en matlåda hemskickad blir i stället ett beslut som fattas av staden. Motiveringen är att insatsen är för kostsam. Liberalerna, liksom pensionärsorganisationerna, är kritiska.
– Vad får det här för konsekvenser för pensionärerna som drabbas? Risken för undernäring och ökad social isolering är uppenbar, menar Bertil Östberg (L), liberalernas gruppledare i Omsorgs- och Socialnämnden.
Den styrande koalitionen på Lidingö bestående av Moderaterna, Lidingöpartiet och Sverigedemokraterna har de senaste åren genomfört en rad besparingar med uttalat mål att sänka skatten ”förutsatt fortsatt god service och kvalitet till medborgarna.”
Tyvärr ser vi Liberaler att samhällsservicen till Lidingöborna har utarmats och försämrats. Inför budgeten 2025 föreslår koalitionen ytterligare skattesänkningar på 110 miljoner. Liberalerna ser gärna att skatten sänks men först måste kvaliteten i samhällsservicen till Lidingöborna återställas.
Vad tycker Du kommunen måste göra innan skatten kan sänkas? Skriv dina synpunkter i kommentarerna eller skicka dem till oss på lidingo@liberalerna.se.
Maria Wall Petrini (L) – ledamot Miljö- och stadsbyggnadsnämnden
Liberalerna Medlems App