Kommer tåget gå 28 maj?

Torsdag 14 mars 2024

Tack Daniel Källenfors (M) och Anton Fendert (MP) för att ni följde liberalernas råd, släppte prestigen, började prata och fick till en överenskommelse! Många Lidingöbor har dock reagerat på beskedet med skepsis efter alla turer och löften som inte uppfyllts. Om detta skriver Lidingöliberalerna på Lidingö Nyheter.
Läser man nedan sammanställning från www.lidingo.se kan man verkligen förstå att de luttrade Lidingöborna inte riktigt vågar hoppas:
· 24 april 2023: ”Det är nära nu! De sista arbetena innan den nya spårbron kan öppna för Lidingöbanan görs 1 april till 14 maj”
· 12 maj 2023: ”Trafikstarten för Lidingöbanan på den nya bron har därför satts till början av september.”
· 01 jun 2023: ”För att säkerställa att alla arbeten hinner bli klara har trafikstarten för spårvagnen på den nya bron satts till den 11 september.”
· 31 augusti 2023: ”Det är i dagsläget inte möjligt att ge ett nytt öppningsdatum.”
· 19 september 2023: ”Det går ännu inte att ge ett definitivt besked om när Lidingöbanan kan börja trafikera hela sträckan mellan Ropsten och Gåshaga.”
· 02 november 2023: ”Därför går det ännu inte att ge besked om när tåget kan börja rulla över Lilla Lidingöbron”
· 30 november 2023: ”Staden har arbetat intensivt för att tågen ska börja trafikera bron men på grund av SL:s agerande finns i dagsläget ingen tidplan för när trafiken kan komma i gång.”
· 18 december 2023: ”Det är en uppgift för SL att testköra spåranläggningen och komma igång med trafiken hela vägen till Ropsten”
· 9 februari 2024: ”Det går dock ännu inte att sätta ett exakt datum för trafikstart.”
· 29 februari 2024: ”Om allt går enligt plan kan trafiken starta den 28 maj.”
Liberalerna hoppas, precis som alla lidingöbor, på att tåget ska gå senast den 28 maj, men sedan måste hela projektet granskas.
– Lilla Lidingöbron är Lidingö stads största projekt någonsin med en budget på 769 Mkr. De allvarliga problem som projektet kantats av måste utvärderas, frågetecken behöver rätas ut och lärdomar dras. Det måste till en oberoende haverikommission, kräver Suzanne Liljegren, ledamot (L) i Lidingö kommunstyrelse
Maria Wall Petrini (L) – ledamot Miljö- och stadsbyggnadsnämnden
Bertil Östberg (L) – ledamot Omsorgs- och socialnämnd