Liberalerna fyller skolbiblioteken!

Tisdag 31 oktober 2023

Nu har läslovet äntligen börjat! Lidingöliberalerna uppmärksammar vikten av skolbibliotek samt läsning i debattartikel på Lidingö Nyheter.
Barns och ungas läslust behöver väckas till liv igen. Därför behöver varje skola ett välutrustat och bemannat bibliotek, som kan främja elevernas läsintresse och läsförmåga. Tillsammans med lärarna kan skolbibliotekarier skapa en läsande skola och göra fler barn till bokslukare. En bokhylla utslängd i korridoren kan aldrig kallas för ett ”bibliotek”.
Med Liberalerna i regeringen införs nu bemannade skolbibliotek – elever ska få tillgång till riktiga skolbibliotek med skolbibliotekarier. Vi satsar också mer pengar på skönlitteratur. Under 2024 satsar regeringen 179 miljoner på att köpa
in fler skönlitterära böcker.
– Alla Lidingös elever ska ha tillgång till ett bemannat skolbibliotek, men så är det inte idag. Om drygt ett år är det lag i Sverige men låt oss i Lidingö starta redan nu, säger Suzanne Liljegren (L), ledamot i Lidingös utbildningsnämnd. I Liberalernas budget för 2024, höjer vi skolpengen för att alla skolor på Lidingö ska ha råd att bemanna sitt skolbibliotek.

Jesper Ingre (L) – ledamot Miljö- och stadsbyggnadsnämnden