Liberalerna: Spårväg City är positivt!

Artikel i Mitt i Lidingö den 14 feb 2017 och på Lidingösidan den 13 feb 2017

Tisdag 14 februari 2017

Beslutet om upphandling av Lilla Lidingöbron skjuts upp skriver Mitt i Lidingö. Oppositionsrådet Amelie Tarschys Ingre (L) är nöjd med att beslutet om investeringen skjuts upp.
– Det är jättebra att de ändrar sig. Det vore förödande för Lidingö om vi tog ett förhastat beslut.
Den utredning som gjorts av behoven sträcker sig bara fram till 2030 – för kort tycker Amelie Tarschys Ingre. En ny utredning ska blicka fram till 2050.
– Vi är helt för dubbelspår. Det är en stor kostnad för skattebetalarna men det är viktigt med bra kommunikationer inför framtiden.

Majoritetspartierna vill ha en dialog med landstinget om dubbelspår på nya Lidingöbron.

Järnvägsplanen för Spårväg city har nu vunnit laga kraft. Det innebär att spårvägen kan dras fram till T-centralen – och att trafiken kan starta redan i december 2018. Liberalerna hoppas kunna bygga spårvägen hela vägen till Ropsten, med koppling till Lidingöbanan, säger Liberalerna Sara Svanström och Amelie Tarschys Ingre. Då får man tillgång till den nya AGA- depån på Lidingö och då behövs ingen ny mark tas i anspråk för depåer, vilket gör att det kan byggas fler bostäder i området. Det skulle också möjliggöra ännu fler bostäder i Norra Djurgårdsstaden, ett av Europas största stadsutvecklingsprojekt.