Lidingöliberalerna darrar inte på manschetten i kampen mot antisemitism

Tisdag 27 februari 2024

I Svenska Dagbladets ledare den 25 februari rubricerad ”Trycktest av Värdegrundslandet” resonerar ledarskribenten Tove Lifvendahl kring politikers förmåga att stå upp för goda värden, den egna ideologin och den egna värdegrunden.
Hon tar ett exempel från Lidingö där majoriteten föreslog att medel skulle avsättas till studieresor till koncentrationsläger. Samtidigt skriver hon att förslaget gick igenom ”Men inte utan opposition”. Läsaren får sedan reda på att oppositionen reserverat sig och lagt särskilda yttranden – underförstått inte varit för majoritetens förslag.
I verkligheten kom förslaget först efter det att Lidingöliberalerna redan i december motionerat om att ”Bekämpa antisemitismen i Lidingös skolor”.
– I det sammanhanget framstår det som om Lidingöliberalerna har opponerat sig mot förslaget när sanningen är att det särskilda yttrande närmast är övertydligt i att vi stödjer förslaget, säger Suzanne Liljegren (L), gruppledare i kommunfullmäktige Lidingö
Efter Lidingöliberalernas påpekande publicerade SvDs ledarredaktion genast en rättelse.
Maria Wall Petrini (L) – ledamot Miljö- och stadsbyggnadsnämnden
Bertil Östberg (L) – ledamot Omsorgs- och socialnämnd