Planera för nya äldreboenden. Nu.

Torsdag 21 september 2023

Liberalerna kräver i en motion till kommunfullmäktige att planeringen av nya äldreboenden påbörjas nu. Antalet äldre ökar kraftigt och därmed behovet av vård- och omsorgboenden. Redan nu är det kö och kön har fördubblats sen januari.
– Nya vård- och omsorgsboenden kan med fördel spridas på ön. Det är viktigt att boende får goda möjligheter att vistas utomhus. Ett eller flera nya vård- och omsorgsboenden kan alltså med fördel förläggas till stadsdelar där sådana inte finns idag, exempelvis Gåshaga, säger Bertil Östberg (L), ledamot i Social- och omsorgsnämnden.
Det finns också starka skäl att inventera lämpliga platser för trygghetsboenden, d.v.s. icke biståndsbedömda boenden. Dels för att de efterfrågas av många äldre som känner sig ensamma eller isolerade och dels för att det är god ekonomisk hushållning för staden. De som bor i trygghetsboende efterfrågar mindre hemtjänst och flyttar senare in på vård- och omsorgsboende.
Därför är Liberalerna starkt kritiska till att nuvarande styret nu avbryter arbetet med att bygga Tor 2, ett nytt trygghetsboende i Centrum.
– Med tanke på befolkningsutvecklingen trotsar det all logik. Man säger att det inte finns någon politisk enighet, men vi blir inte yngre bara för att politikerna inte kan samsas, säger Suzanne Liljegren (L), gruppledare och ledamot av kommunstyrelsen.