Politiken enad i kritiken mot SL

Fredag 8 december 2023

Lidingö visar upp en enad politisk front mot ytterligare nedskärningar i kollektivtrafiken. Tidigare i år beslutades att busslinje 221 ska läggas ned. Nu föreslår SL ytterligare neddragningar från halvårsskiftet 2024. Om detta skriver Lidingö Nyheter.
I remissvaret till SL är kritiken, från en enig kommunstyrelse, inte nådig:
– Denna kraftiga försämring under högtrafiktid, då bussarna redan idag är överfulla, kommer att slå hårt mot den grupp som bäst behöver kollektivtrafiken, skriver kommunstyrelsen bland annat i sitt svar.
Lidingöliberalerna menar att förslaget kommer att drabba Lidingös företagare och göra det svårare för kommunen att rekrytera nyckelkompetens till stadens egna verksamheter.
– Jag känner stor oro för att företagen på Lidingö ska få ännu svårare att attrahera rätt kompetens och talanger när kollektivtrafiken försämras. De neddragningar som SL nu gör är tvärtemot vad företagarna behöver. Alla som arbetar, bor och verkar på Lidingö är idag helt beroende av Ropsten för att ta sig till, från och runt ön med kollektivtrafik. Det är en sårbarhet som ökar med neddragningarna, säger Suzanne Liljegren, gruppledare (L)
Maria Wall Petrini (L) – ledamot Miljö- och stadsbyggnadsnämnden
MedlemsAppen