Rädda den personliga assistansen

Liberalernas LSS kampanj den 15 oktober 2016

Fredag 18 november 2016

Lidingöliberalerna kampanjar för rätten till personlig assistens tillsammans med Veronica Hedenmark i Lidingö centrum den 15 oktober 2016.

Den rödgröna regeringen vill minska kostnaderna för personlig assistans. Utredningsdirektiven är högst oroväckande, inte minst för de 60 personer i Lidingö kommun som i dag har personlig assistans. Man vill begränsa den personliga assistansen när det gäller antal användare och/eller antal timmar. Styrelserna för Liberalerna Lidingö och FUB Lidingö, som skrivit nedanstående debattartikel, anser att regeringen måste ändra direktiven i LSS-utredningen.

Varje människa ska ha frihet att bestämma över sitt eget liv. LSS-reformen och rätten till personlig assistans har inneburit ett stort framsteg i arbetet för full delaktighet och jämlikhet för personer med funktionsnedsättningar. Den personliga assistansen ger tusentals människor som dagligen är beroende av olika stödinsatser ett reellt inflytande över sina liv.

Nu hotas denna frihetsreform av den rödgröna regeringen som vill minska kostnaderna för personlig assistans. Regeringen har tillsatt en utredning som ska lämna förslag på hur den personliga assistansen kan begränsas när det gäller antal användare och/eller antal timmar. Utredningsdirektiven är högst oroväckande, inte minst för de 60 personer i Lidingö kommun som i dag har personlig assistans. De riskerar att fråntas sin assistans eller få den kraftigt begränsad. Direktiv har redan gått till Försäkringskassan om att skära ned på hjälpen.

Personlig assistans innebär förutom ett värdigt liv också att personer med assistans kan arbeta och betala skatt samt att deras anhöriga kan delta fullt ut på arbetsmarknaden. Därutöver är yrket som personlig assistent ett vanligt första jobb och en bra väg in på arbetsmarknaden.
Det är viktigt med ett fortsatt förtroende för assistansreformen. Regler och kontroller bör inriktas mer på att avslöja oseriösa aktörer och kriminell verksamhet, inte på detaljreglering och åtstramningar för personer med ett faktiskt behov av stöd. Bidragsbrott i alla former ska förstås hindras men får inte användas som ett svepskäl för att försämra assistansen för alla de som använder den så som det var tänkt.

Regeringen måste ändra direktiven i LSS-utredningen och ta tillbaka Försäkringskassans uppdrag om besparingar. LSS är ingen ”tycka-synd-om-lag” eller en möjlighet för stat och kommuner att vara ”snälla”. Det är en lag som i grunden handlar om mänskliga rättigheter.

Styrelsen för Liberalerna på Lidingö
Styrelsen för FUB Lidingö (partipolitiskt obunden)

lss-2Tidningen Nu rapporterade också från Lidingöliberalernas kampanj för LSS i Lidingö centrum. Det var kyligt men roligt!