Var ska Lidingös årsrika bo?

Onsdag 15 november 2023

Egentligen borde arbetet redan vara i gång. Arbetet med att planera för och bygga fler trygghets/seniorboenden och vård- och omsorgsboenden. För redan i dag är det större efterfrågan på äldreboenden än vad ön kan erbjuda. Och om bara sju år är vi 1 000 fler lidingöbor över 80 år. Det är en dramatisk, nästan 50 procentig ökning, jämfört med i dag.
Liberalerna har under många år kämpat för ett nytt trygghetsboende i centrum, Tor 2. Det fortsätter vi att göra. Men det kommer också att behövas fler vård- och omsorgsboenden. Därför är det dags för kommunen att inventera lämpliga platser där nya vård- och omsorgsboenden kan byggas. För att inventeringen ska bli av, lägger Liberalerna till 0,5 mkr i budgeten.
– Nya vård- och omsorgsboenden kan med fördel spridas på ön. Det är viktigt att de boende får goda möjligheter att vistas utomhus. Ett eller flera nya vård- och omsorgsboenden kan alltså med fördel förläggas till stadsdelar där sådana inte finns idag, exempelvis Gåshaga, säger Bertil Östberg (L), ledamot i omsorgs- och socialnämnden.
Jesper Ingre (L) – ledamot Miljö- och stadsbyggnadsnämnden
MedlemsAppen