Vi sätter kulturen i centrum

Tisdag 21 november 2023

Liberalerna menar att det kursutbud som erbjuds barn och ungdomar när det gäller konst och kultur bör kunna breddas och förnyas. Därför vill vi utreda möjligheten att införa en kulturskola där olika kulturaktörer kan bidra till att bredda kursutbudet.
Många kulturpersonligheter kallar Lidingö hemma men kulturen på Lidingö har inget ”hem”. Lidingö behöver ett fristående kulturhus i centrum med en riktig scen såväl som en utomhusscen. I Liberalernas budget föreslår vi en förstudie för byggande av ett kulturhus såväl som anläggande av en utomhusscen och avsätter 0,5 mkr till förstudien.
– Kulturen är, och har alltid varit, en oberoende men kritisk betraktare av vår samtid. Det behövs nu mer än någonsin. Vi politiker bör anamma detta perspektiv och ge förutsättningar för kulturen att blomstra utan att styra den. Låt oss tillsammans skapa en plats på Lidingö där konst och kultur kan blomstra fritt, en plats som verkligen är ’hem’ för alla Lidingöbor, säger Erik Öberg (L), ledamot av Kultur- och Fritidsnämnden.
Jesper Ingre (L) – ledamot Miljö- och stadsbyggnadsnämnden
MedlemsAppen