Bildreportage från budgetdebatten

Onsdag 30 november 2016

Lidingö har inte råd med majoritetens politik, säger Suzanne Liljegren i budgetdebatten!

sl-budgetdebatten

Glada och aktiva Lidingöliberaler i budgetdebatten! Hedwig Kastenholm, Göran Tegnér, Mattias Reinholdson, Suzanne Liljegren, Torsten Engevik och Amelie Tarschys Ingre.

alla-6Tidigare ordförande i utbildningsnämnden Torsten Engevik debatterar liberal utbildningspolitik. Liberalerna vill satsa på skolbiblioteken, barn i behov av särskilt stöd och kompetensutveckling av lärarna. Under 2017 vill liberalerna också stötta särskilt begåvade barn.

te-budgetdebattenMattias Reinholdson debatterar liberal vård- och omsorgspolitik med basen i egna erfarenheter av arbete i äldreomsorgen. Han önskar att damerna han träffade i somras kunde få sitta i tillsammans i en matsal på ett nytt äldreboende sk Tor 2 och diskutera nyheterna över en kopp kaffe, istället för med ett stressat vårdbiträde.

mr-budgetdebattenAmelie Tarschys Ingre understryker vikten av att kvinnojouren Kerstin får bidrag för sin viktiga verksamhet. Liberalerna vill att kvinnojouren ska slippa använda sin tid för att söka externa bidrag men majoriteten anser att det är viktigare att följa de framtagna riktlinjerna och att alla föreningar, oavsett verksamhet, måste söka bidrag.

Mattias Reinholdson lyfter liberala kultur- och fritidssatsningar på biblioteket, lovverksamhet, simträning för nyanlända och att Lidingö bör bli fristad för förföljda kulturarbetare.

-Äntligen dags att diskutera Tekniska nämnden! Inleder Göran Tegnér sitt anförande på budgetdebatten 8 timmar in på budgetdebatten kl 22:50.

Hedwig Kastenholm gör en stark debut i kommunfullmäktige. Hon lyfte bl a vikten av att ta hänsyn till den personliga friheten i miljö- och stadsbyggnadsnämndens ärenden.

hk-budgetdebattDag 2 på budgetkommunfullmäktige inleds med tre frågor av Göran Tegnér till ordföranden i Tekniska nämnden Christer Åkerhielm om GC-separering Norra Kungsvägen, antalet cyklister på snabbcykelbanan och busskörfält utmed Norra Kungsvägen. Heja Göran!

gt-dag-2-budgetdebattAmelie Tarschys Ingre ställer en interpellation till ordföranden i utbildningsnämnden Hans Barje om hur pengarna från Migrationsverket för nyanlända fördelas till skolorna. Sedan var det skriftliga svaret gallimattias så den lite skeptiska minen uppstod vid Barjes svar.

ati-interpellation