Se alla

Detaljplan för Lilla Lidingöbron antogs

av Lidingö kommunfullmäktige den 29 nov 2016

Onsdag 30 november 2016

Amelie Tarschys Ingre talar om Liberalernas nämndinitiativ på ärendet om detaljplan för Lilla Lidingöbron. Liberalerna vill att innan beslutet om upphandling av en ny Lilla Lidingöbro tas genomföra en fördjupad utredning av kommunens samlade transport- och kollektivtrafikbehov och redogöra för de alternativ som sammantaget säkerställer den bästa lösningen för Lidingö. Suzanne Liljegren följde upp på samma ärende med en fråga till majoriteten om de redan bestämt sig för en låg bro.ati-lilla-bronsl-lilla-bron

Debatten kring detaljplanen för Lilla Lidingöbron fortsätter. ”If they go low, we go high” säger Göran Tegnér angående en eventuell hög Lilla Lidingöbro och landstingets beräkningar.

Lidingösidan skriver om kommunfullmäktiges debatt om Lilla Lidingöbron och referatets till både Göran Tegnérs inlägg och Suzanne Liljegrens frågor.

Göran Tegnér, Liberalerna, kom laddad med bilder som förklarade hur kostnaderna för Lidingöbanan ökat på ett märkligt sätt. Sverigeförhandlingen uppskattade kostnaden för en dragning genom Centrum till 800 miljoner i september 2015. I mars 2016 hade kostnaden plötsligt ökat till 2900 miljoner kronor, alltså med faktorn 3,6 på ett halvår. En ”oberoende” kalkyl kom fram till att summa borde ligga på 550 miljoner. Investeringskostnaden för en kilometer Lidingöbana via Centrum låg enligt Sverigeförhandlingen i mars 2016 på 1074 miljoner. Andra spårvägsdragningar i landet (Göteborg, Hälsingborg, Malmö, Lund) ligger på mellan 136 och 367 miljoner per kilometer. ”Fan trot, sa Rellingen” sa Tegnér och skakade på huvudet. Mönstret går igen när man vill lägga ner något, då ökar kostnaderna mycket snabbt.

gt-lo-sidans

(Foto: Lidingösidan)

Beslutet blev att detaljplanen antogs. C och MP reserverade sig. Vi liberaler la ett särskilt yttrande.