”Chans att bygga försvann genom Centerns opålitlighet”

Artikel i SvD den 16 december av fem Lidingöliberaler

Lördag 17 december 2016

Lidingöborna vet att Lidingöhem har mark och kapital att bygga många hyresrätter med rimliga hyror för bland andra våra ungdomar. Nu försvinner den möjligheten på grund av Centerns opålitlighet, skriver fem L-politiker från Lidingö i en slutreplik.

SLUTREPLIK | LIDINGÖ

Patrik Buddgård blandar bort korten i sin replik (13/12). Den höga försörjningskvoten är en direkt följd av Centerns och majoritetens beslut att dra ner bostadsbyggandet till ett minimum och placera Lidingö på länets jumboplats. Det var Centern som krävde en minskning av bostadsbyggandet i centrala Lidingö från 1 500 bostäder till 450. Och Centern protesterade inte när den nuvarande majoriteten drog ner antalet bostäder i Översiktsplanen. I stället för 4 640 byggs bara 3 800 till år 2030.

Patrik Buddgård försvarar Centerpartiets minimalistiska bostadspolitik med att ett pilotprojekt för ungdomsbostäder ska byggas.  Hur gick det till? I utbyte mot att svika löftet om att lyssna på lidingöborna och deras krav på en folkomröstning om Lidingöhem, fick Centern ett fåtal ungdomsbostäder av majoriteten. Lidingöborna vet att Lidingöhem har mark och kapital att bygga många hyresrätter med rimliga hyror för bland andra våra ungdomar. Nu försvinner den möjligheten på grund av Centerns opålitlighet.

Patrik Buddgård slår dessutom in öppna dörrar när han talar om att alla Lidingös stadsdelar ska utvecklas och grönytorna bevaras. Det vill även vi liberaler. Det skulle ge förutsättningar för levande närservice och fungerande kollektivtrafik i varje stadsdel.

Faktum kvarstår, lidingöborna har inte råd med den minimalistiska bostadspolitik som Centern och den moderatstyrda majoriteten förespråkar. För varför ska just lidingöborna försörja tusentals fler än nödvändigt och betala onödigt hög skatt? Förklara det Patrik Buddgård!

Suzanne Liljegren

ledamot Lidingö kommunfullmäktige (L)

Göran Tegnér

ledamot tekniska nämnden Lidingö (L)