”Moderat bostadspolitik blir dyr för Lidingöborna”

Artikel i SvD den 9 december 2016

Lördag 17 december 2016

”Moderat bostadspolitik blir dyr för lidingöborna”

Den moderatstyrda majoriteten i Lidingö, påhejad av Centern, driver en bostadspolitik som tvingar arbetande lidingöbor att försörja tusentals fler än vad som är nödvändigt, skriver fem L-politiker från Lidingö.

Det är dags att bygga fler bostäder som kan attrahera unga vuxna, skriver fem L-politiker från Lidingö. Foto: Tomas Oneborg

DEBATT | LIDINGÖ

Lidingöborna har inte råd med nuvarande politik.

Färsk statistik från SCB visar att varje arbetsför lidingöbo i dag försörjer 0,87 personer till, förutom sig själv. Det är en av de högsta försörjningskvoterna i Stockholms län, genomsnittet är 0,66 personer. I reella tal försörjer lidingöbor i arbetsför ålder cirka 21 500 barn, ungdomar och äldre.

Stockholms, Sundbybergs och Solnas försörjningskvot är knappt 2/3 av Lidingös. Hade Lidingö varit som Solna, där Moderaterna styr med bland andra Liberalerna, hade de arbetande lidingöborna haft cirka 9 000 personer färre att försörja. Inte undra på att Solnas skattesats är 1,5 kronor lägre än Lidingös!

Majoriteten på Lidingö skyller den högre skatten på skatteutjämningen. Men det är inte hela sanningen. En hög försörjningsbörda är den viktigaste orsaken till att skatten inte sänks. Och bakom den höga försörjningsbördan finns den sneda åldersfördelningen på Lidingö. Vi har helt enkelt för få unga vuxna som är med och betalar omsorgen om våra barn och äldre. I Stockholm, Sundbyberg och Solna är det tvärtom, många unga vuxna hjälper till att betala omsorgen om barnen och de äldre.

Både Stockholm och Solna är kommuner som attraherar unga vuxna. Hur lyckas de? De bygger bostäder som gör att de egna ungdomarna stannar kvar och andra flyttar in! Lidingö gör tvärtom, intar länets jumboplats med minst antal planerade bostäder i relation till bostadsbeståndet och attraherar inte länets ungdomar. Lidingö erbjuder vare sig studentbostäder eller hyresrätter med rimliga hyror trots att det egna bostadsbolaget Lidingöhem har både pengar och mark att bygga just detta.

Lidingöborna har inte råd med nuvarande politik. Det är dags att bygga fler bostäder som kan attrahera unga vuxna, minska vår försörjningsbörda och sänka skatten. Genom att använda Lidingöhems mark och pengar får lidingöborna dessutom långsiktig god avkastning och bästa tänkbara investering.

Suzanne Liljegren

ledamot Lidingö kommunfullmäktige (L)

Göran Tegnér

ledamot tekniska nämnden Lidingö (L)

Nancy Mattsson

ordförande Liberalerna Lidingö

Anders Ulfvarson

styrelseledamot Liberalerna Lidingö

Amelie Tarschys Ingre

oppositionsråd (L)

Källorna till artikeln: Se Demografisk rapport för Stockholm (SCB)

och Demografisk rapport, försörjningskvoter, sidan 51 och framåt.

Så kontaktar du SvD Debatt:

Redaktör: Carina Stensson, Biträdande redaktör: Carl-Johan Bilkenroth, Mejl: debatt@svd.se, Telefonnummer: 08-135149, Twitter: @SvDDebatt, Facebook: SvD Debatt