Debatt: Majoriteten ville inte behandla vårt förslag om syskonförtur

Artikel i Lidingösidan den 23 feb 2017 av Rebecka Hallerby, Gunnel Eklöf och Ameli Tarschys Ingre

Lördag 25 februari 2017

Liberalerna är kritiska till hur majoriteten hanterat frågan om syskonförtur i skolan. Beredningen har varit mycket otillfredsställande och Utbildningsnämnden med ordförande Hans Barje (M) i spetsen har visat ett totalt ointresse att skapa någon som helst klarhet i frågan. Konsekvensen blir nu att syskon inte får den trygghet det innebär att gå i samma skola, skriver Rebecka Hallerby, Gunnel Eklöf och Amelie Tarschys Ingre på Lidingösidan.

Foto: Åsa Sommarström

Vi är oerhört kritiska till hela hanteringen av frågan om syskonförtur i skolan. Beredningen av ärendet har varit mycket otillfredsställande. Utbildningsnämnden med ordförande Hans Barje (M) i spetsen har visat ett totalt ointresse att skapa någon som helst klarhet i frågan. Konsekvensen blir nu att syskon inte får den trygghet det innebär att gå i samma skola. Det anser tre liberaler i nedanstående debattartikel.

Vid sammanträdet den 21 februari lämnade Liberalerna in ett nämndinitiativ till Utbildningsnämnden angående de nya kritiserade reglerna för skolplacering vid Lidingös skolor, som innebär att syskonförtur inte längre väger tyngst. Förslaget ville dock inte ordförande Hans Barje (M) behandla vid sittande sammanträde. Detta innebär i praktiken att det nu är omöjligt att ändra reglerna för skolplacering till hösten.

Det förslag till beslut som vi i Liberalerna ville att nämnden skulle ta ställning till var (1) att uppdra åt förvaltningen att utreda frågan om kriterier för skolplacering för att ta reda på vilka regler som är möjliga inom ramen för skollagen (2) att ta ett nytt beslut om kriterier för skolplacering senast den 24 oktober 2017 (3) att de gamla kriterierna för skolplacering (som gällde innan 2016-11-22) skulle gälla tills vidare.

Eftersom initiativet inte togs upp till beslut innebär det att kriterierna för skolplacering står fast och att närhetsprincipen kommer att väga tyngre än syskonförturen i höstens placeringar. Besked om skolplacering kommer skickas ut i mitten av mars, nästa nämndsammanträde är den 28 mars.

Vi Liberaler ställer oss oerhört kritiska till hela hanteringen av denna fråga och den mycket otillfredsställande beredningen av ärendet. Såväl nämndledamöter som medborgare har behövt agera utredare och från majoriteten, med ordförande Hans Barje i spetsen, verkar det ha funnits ett totalt ointresse att skapa någon som helst klarhet i frågan. Konsekvensen av majoritetens agerande blir att syskon inte får den trygghet det innebär att gå i samma skola och ett mer komplicerat vardagspussel för de lidingöfamiljer som nu får barn på olika skolor.

Rebecka Hallerby, ledamot utbildningsnämnden (L)
Gunnel Eklöf, ersättare utbildningsnämnden (L)
Amelie Tarschys Ingre, oppositionsråd (L)

Även i Mitt i Lidingö togs denna fråga upp:

L kritiserar utredning om skolval

Utredningen inför förändringen av skolvalet var inte tillräcklig, anser Liberalerna som vill att beslutet tas om.

– Det är en svår och komplicerad fråga och det behövs en kompletterande utredning, säger Rebecka Hallerby (L), ledamot i utbildningsnämnden.