– I värsta fall står vi där, utan tunnelbana och utan Lidingöbanan i centrum, sa Göran.

Referat i Mitt i Lidingö den 22 feb 2017

Lördag 25 februari 2017

Mitt i Lidingö rapporterar från kommunfullmäktige i måndags och debatten kring Göran Tegnérs interpellation till kommunstyrelsens ordförande Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M) om hur hon tänker kring bussarnas turtäthet och kapacitet, framför allt vad gäller centrum och Torsvik, och vilken plan som finns för kollektivtrafiken på ön i framtiden.

Lidingö är beroende av bra kollektivtrafik, det är politikerna överens om.

Det var en lång debatt om kollektivtrafiken i kommunfullmäktige – men politikerna verkade ovanligt överens.

Kollektivtrafiken är utsatt på Lidingö och det är viktigt att blicka framåt, sa liberalernas Göran Tegnér under kommunfullmäktiges sammanträde på måndagskvällen.

– I värsta fall står vi där, utan tunnelbana och utan Lidingöbanan i centrum.

I en interpellation har han frågat kommunstyrelsens ordförande Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M) hur hon tänker kring bussarnas turtäthet och kapacitet, framför allt vad gäller centrum och Torsvik, och vilken plan som finns för kollektivtrafiken på ön i framtiden.

Vill ha förarlösa skyttelbussar – eller gondolbana

Göran Tegnér har föreslagit att Lidingöbanan ska dras om och gå via centrum och att man ser över alternativ som förarlösa skyttelbussar och gondolbana.

Kollektivtrafiken på Lidingö och i hela länet finansieras till största delen av landstinget och det är också landstinget som beslutar, efter dialog med kommunerna, om vilka kollektivtrafiksatsningar som ska göras. Lidingö stad har en pågående diskussion med landstingets trafikförvaltning om bland annat dubbelspår på Nya Lidingöbron och om möjligheterna att koppla ihop Lidingöbanan med Spårväg city.

– Vi för alla de här diskussionerna som du säger, men det är inte alltid vi kan berätta om det här, sa Anna Rheyneuclaudes Kihlman under debatten i Stadshuset.

Lidingö drabbades lite av nedskärningar

Flera politiker tog sig fram till talarstolen för att säga sina åsikter. Men grundbudskapet var detsamma – att kollektivtrafiken är viktig för Lidingö.

Teknik- och fastighetsnämndens ordförande Christer Åkerhielm frågade sig vad debatten egentligen handlade om.

– Är vi oeniga om någonting? Vi vill alla att det ska funka bra för Lidingöborna i kollektivtrafiken.

Han påpekade också att dialogen med SL och Keolis, som sköter busstrafiken på ön, är bra.

– SL lyssnar verkligen på Lidingö stad. När busstrafiken i Stockholm drogs ner massor för några år sedan, drabbades Lidingö nästan inte alls.

Foto: Pekka Pääkkö