Det fria ordet är viktigare än namngivningspraxis

Fredag 15 december 2023

Lidingöliberalerna föreslår, i en motion, att torget utanför Eritreas ambassad i Torsvik ska få namnet Dawit Isaacs frihetstorg. Moderaterna, Lidingöpartiet och Sverigedemokraterna säger nej med hänvisning till stadens namngivningspraxis.
I en artikel i Expressen uttrycker en rad författare och reportrar stöd för motionen.
Den svenska journalisten Dawit Isaak sitter i eritreanskt fängelse sedan över 20 år, utan vare sig åtal eller dom. Under alla år har han inte fått träffa sin familj, sin advokat och inte heller diplomater från svenska ambassaden.
Lidingöliberalerna har skrivit motionen tillsammans med Miljöpartiet och Socialdemokraterna. Liberalerna vill att torgets namn ska påminna Eritreas ambassadpersonal om att kampen för Dawit Isaaks frigivning och det fria ordet fortsätter.
– På måndag, inför kommunfullmäktiges beslut, kommer vi ha en manifestation på stadhustrappan. Det är en manifestation för yttrandefrihet, mänskliga rättigheter och journalisters rätt att utöva sitt yrke utan att riskera fängelse eller livet, säger Suzanne Liljegren (L), gruppledare för Lidingöliberalerna
Maria Wall Petrini (L) – ledamot Miljö- och stadsbyggnadsnämnden
MedlemsAppen