Tor 2 – ett trygghetsboende med välfärdsteknik och vård i hemmet

Måndag 13 november 2023

Om några år är 1 000 fler lidingöbor över 80 år. Många bor tre trappor upp utan hiss. Andra känner sig otrygga och ensamma i sina radhus och villor. Några orkar inte längre med trädgården och snöskottningen. Vart ska de ta vägen när Lidingö redan idag saknar moderna trygghetsboenden?
Den demografiska utvecklingen fram till 2031 pekar på en närmare 50-procentig ökning av lidingöbor som är över 80 år. Det ställer stora krav på fler seniorboenden och trygghetsboenden. Vi vill snarast bygga Tor 2, ett trygghetsboende med välfärdsteknik (t.ex. anpassningsbara toaletter och duschar) och tillgänglig vård i hemmet i centrums närhet. Tor 2 ska ha minst 70 – 80 lägenheter och fungera som inspiration för övriga äldreboenden på Lidingö. Liberalerna avsätter 400 tkr i budgeten för att påbörja planeringen av Tor 2.
– Vi vill erbjuda Lidingös äldre ett modernt boende som ger trygghet, gemenskap och underlättar livet med välfärdsteknik och vård i hemmet. Ett Tor 2 som ger guldkant på tillvaron och ger fler självständiga år, säger Suzanne Liljegren, gruppledare för Liberalerna i fullmäktige.
Jesper Ingre (L) – ledamot Miljö- och stadsbyggnadsnämnden
MedlemsAppen