Liberalerna granskar: Fem myter om EU

Det finns många myter om EU - Här granskar vi några av de vanligaste!

Torsdag 28 mars 2019

1. EU FÖRBJUDER JULMUST
    Nej, EU vill inte förbjuda julmusten. Det finns EU-regler som rör drycker som är gjorda på malt och de får inte innehålla färgämnen. Men julmust innehåller endast en lite del maltextrakt och regleras därför inte av denna lagstiftning. Så fortsätt drick din julmust – eller påskmust – i godan ro.
  2. EU FÖRBJUDER SURSTRÖMMING
    Surströmmingen må lukta speciellt, men det är ingenting EU vill förbjuda. Sverige har ett undantag från EU:s gränsvärden när det handlar om dioxiner.
  3. 3️. EU FÖRBJUDER BÖJDA GURKOR
    Storleken, utseendet eller formen har ingen betydelse. Inga gurkor är förbjudna. Diskussionen handlade om att EU har regler som delar in gurkor i olika klasser. Gurkor som är väldigt böjda säljs som ”oklassificerade”.
  4. EU FÖRBJUDER OSTKAKAN
    Klart du även i fortsättningen ska kunna äta ostkaka. Diskussion har handlat om opastöriserad mjölk som ibland ingår som en ingrediens i ostkaka. Det stämmer visserligen att det finns en gemensam EU-lagstiftning för hanteringen av opastöriserad mjölk. Men det är medlemsländerna som i slutändan bestämmer vilka livsmedel som får innehålla sådan mjölk.
  5. LIBERALERNA ÄR INTE SVERIGES MEST EU-VÄNLIGA PARTI
    Jo, Liberalerna är faktiskt Sveriges mest EU-vänliga parti. Liberalerna kommer alltid att stå upp för EU, även när det blåser snålt. Samarbetet i Europa gör individen friare, Sverige rikare, vår omvärld tryggare och gör det möjligt att lösa stora problem över gränserna!

Håller du med? Bli medlem i Liberalerna:
www.liberalerna.se/bli-medlem